Linkbuilding nodig?

Hoe doe je aan linkbuilding? Wat is het doel van linkbuilding? Wat doet een linkbuilding bureau? Alles wat je wil weten over link building lees je hier.

Vraag hier uw offerte

  • Linkbuilding & linkdetox

  • Inhoudelijk - Content

  • Technisch

De linkbuilding service die wij aanbieden draagt bij tot topresultaten in de zoekmachines

Met linkbuilding voorop blijven de twee andere actoren, het inhoudelijke en het technische gedeelte van de website, bijna minstens even belangrijk en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Link Building

Links zijn de valuta van het web. Websites die er veel van hebben, worden als "autoritair" beschouwd en worden beloond met een hoge positie in Google.

Link Detox

Welke links zijn goed? Welke links vormen of zijn een risico voor uw website en posities? Wij zoeken het voor u uit met linkdetox.

Inhoudelijk - Content

Content is koning. Hoe meer content en SEO-optimalisatie, hoe meer een zoekmachines als Google zal smullen en hoe meer ze zal terugkomen voor een update.

Technisch

Google houdt van fluïde websites, zonder technische struikelblokken met een toegankelijke & vlotte leesbaarheid van de broncode en site structuur.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van links naar uw website van andere websites. In SEO-termen worden deze links backlinks genoemd. Door backlinks van hoogwaardige sites te krijgen, kunt u autoriteit en link juice aan uw site doorgeven en kunt u hoger scoren in de zoekmachine.


Google & link building

Google ziet link building of backlinks als stemmen (votes). Deze stemmen of linken in dit geval helpen hen te bepalen welke pagina's over een bepaald onderwerp (meestal in vergelijking met miljoenen content-gerelateerde sites) het verdienen om helemaal bovenaan in de zoekresultaten te worden gerangschikt. Het moet er voor Google op zijn minst op lijken dat de backlinks op een ‘natuurlijke’ wijze zijn ontstaan.

Waarom is linkbuilding zo belangrijk?

Het is de beste manier om uw domein & pagina autoriteit (DA & PA) te vergroten. Door middel van linkbuilding kan je zoals het verdienen of verkrijgen van backlinks van geloofwaardige, hoogwaardige en liefst relevante websites dit gaan doen. Dit vertaalt zich in hogere rankings in Google.

Met link building duwt webpagina's naar de top 3 in de zoekresultaten.

Start nu met linkbuilding

Wat is belangrijk bij link building?

Een natuurlijk combinatie van verschillende linkbuilding technieken geeft veruit het beste resultaat. Wanneer je te veel, te snel en te eenzijdig te werk gaat, doorziet Google je gemakzuchtigheid en zal je hiervoor afstraffen.

Hoe doe je of begin je aan linkbuilding?

Doordacht. Linkbuilding is geen spelletje en vergt kennis en ervaring. Het klinkt vaak makkelijker dan het is en het is ontzettend belangrijk om op voorhand een doordachte linkbuilding strategie op te stellen.

Linkbuilding uitbesteden?

Waarom besteed je linkbuilding beter uit? Linkbuilding vergt veel tijd, ervaring, kennis en geduld. Dat hebben de meeste bedrijven niet en daarom een linkbuilding specialist dit uit uw handen neemt.

De verschillende vormen van link building

Er zijn veel manieren om backlinks te verkrijgen, waaronder:

Kwaliteitsvolle links zijn eigenlijk hoogwaardige, krachtige, relevante en sectorgerelateerde backlinks die met waardevolle info omringd worden en van daaruit linken naar uw website met de juiste anchors.

Persberichten worden door Google hoog in het vaandel gedragen, zeker omdat de meeste nieuwssites over heel wat autoriteit beschikken. Bovendien vormt het ook een uitgelezen manier om links van lezers te scoren en zo natuurlijke links te krijgen. Bij Link Optimizer kunnen we met gemak persberichten schrijven en distribueren.

Deze vorm van linkbuilding werkt uitstekend bij zoekwoorden met hoge concurrentie. Heeft u een mooi artikel op een site met hoge autoriteit, dan geven we deze nog een extra duwtje in de rug met extra links naar die pagina. Hierdoor maken we de links nog sterker.

Nog een ideale trigger onder de linkbuilding tecnhieken is het opzetten van eigen relevant netwerk waar iedere website met haar eigen unieke & originele content gaat ranken in Google. Onrechtstreeks gaat de hoofdsite mee naar boven ranken.

Hoewel Google steeds meer belang hecht aan kwalitatieve backlinks, verliezen we de kwantiteit niet uit het oog. De meeste startpagina’s zijn zwaar vervuild, maar sommige, niet veel meer, zijn perfect onderhouden en hebben dan ook door de jaren heen een gigantische autoriteit opgebouwd. Daarom we deze niet links laten liggen. Vaak gaat het ook een stukje om linkruil.

Deze verschillende linkbuilding technieken vormen samen een krachtig en gezond linkprofiel waardoor u een pak beter en sneller gaat scoren in Google.

Wat maakt van een link een goede link?

Niemand weet hoe Google de waarde van elke link precies meet. Maar er zijn enkele voorwaarden voor het evalueren van linkbuilding waarvan wij geloven dat ze waar zijn:

  1. Autoriteit
  2. Relevantie
  3. Ankertekst
  4. Nofollow vs Follow
  5. Plaatsing
  6. Bron & Bestemming

Wat maakt van een link een goede link


1. Domein en Pagina Autoriteit

Er zijn twee soorten "autoriteit": van een specifieke pagina en die van de gehele website of het domein.

Domein-autoriteit

Google heeft altijd ontkend dat er zelfs maar een soort site-brede statistiek voor domein-autoriteit in hun systeem bestaat. Maar voor velen lijkt het nogal intuïtief dat een link van Het Laatste Nieuws bvb meer waarde zou moeten hebben dan een link van de website van je buurman (tenzij je buurman Gert Verhulst is ;-) ). Maar nogmaals, een hoge domein- of pagina-autoriteit geeft soms een vertekend beeld en wil daarom nog niet zeggen dat een link betrouwbaar is of niet.

Pagina-autoriteit

Pagina-autoriteit of Page Authority (PA) verwijst naar het vroegere PageRank-algoritme van Google, waarvan het basisidee supereenvoudig was: de pagina met meer links die ernaar verwijzen, werpt een sterkere stem en krijgt dan ook een betere positie.

Daarom streven veel SEO's ernaar om linkbuilding te doen van oude pagina's met sterke backlinkprofielen te verkrijgen. Een link van een dergelijke pagina wordt geacht meer waarde te hebben dan een link van een nieuw gepubliceerde pagina die nog geen eigen backlinks heeft. Aan de andere kant kan een nieuw gepubliceerde pagina in de loop van de tijd natuurlijke en hoogwaardige links krijgen. Dus de waarde van een link vanaf een nieuwe pagina kan op de lange termijn juist toenemen.


2. Relevantie met het onderwerp

Stel je voor dat je een blog over koffie hebt en een recensie publiceert over je favoriete koffiemolen. Later besluiten twee van je vrienden links naar je blogpost toe te voegen. Eén van hen doet dit in hun artikel '10 beste koffierecepten', terwijl de andere een link plaatst in hun artikel '10 geldbesparende tips'.

Als beide vrienden dezelfde autoriteit hebben, welke van deze twee pagina's zou in de ogen van Google krachtiger zijn? Het draait allemaal om relevantie.

Relevantie in linkbuilding

Je zou waarschijnlijk meer waarde hechten aan koffieadvies van een mede-koffieliefhebber dan van een expert in persoonlijke financiën, toch? Wij zijn van mening dat dezelfde regel van relevantie geldt op website-niveau. Dit wordt ook ondersteund door feitelijke bewijzen die te vinden zijn over hoe het zoekalgoritme in Google werkt:

Wanneer andere prominente websites die zich bezighouden met vergelijkbare onderwerpen en naar jouw pagina linken, is dat een indicatie voor Google dat jouw informatie van hoge kwaliteit is.

Dit betekent dat je moet streven tijdens de linkbuilding naar het verkrijgen van links van websites die op de een of andere manier gerelateerd zijn aan het onderwerp, in plaats van lukraak elke beschikbare linkmogelijkheid na te jagen.


3. Diverse, Heldere en Impactvolle Ankerteksten

Indien de term 'ankertekst' nieuw voor u is, laat me deze kort toelichten: een ankertekst is een aanklikbare tekst die fungeert als een link naar een andere webpagina. Vaak geeft de ankertekst een idee van de inhoud van de gelinkte pagina. Kijk bijvoorbeeld naar de ankertekst voor mijn eerder geplaatste link.

Het zal u dan ook niet verbazen dat Google de woorden in de ankertekst gebruikt om beter te begrijpen op welke zoekwoorden de pagina waarnaar wordt gelinkt, gericht is om op te scoren. Het originele Google-patent is hier zeer expliciet over: "Google maakt gebruik van verschillende technieken om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren, waaronder paginarangschikking, ankerteksten en nabijheidsinformatie."

Lees ook: Zijn NoFollow links nu goed of slecht?


4. Plaatsing & CTR

In dit onderdeel van de linkbuilding willen we meegeven hoe de waarschijnlijkheid van klikken op een link invloed kan hebben op de mate van autoriteit die deze overdraagt. Het plaatsen van een link op een pagina is een van de weinige factoren die de Click-Through Rate (CTR) kunnen beïnvloeden. Stel dat we een webpagina hebben met drie secties: de inhoud, de zijbalk en de voettekst. Over het algemeen geldt dat links in de inhoud meer klikken genereren, omdat bezoekers doorgaans het meest aandacht besteden aan het eerste of bovenste inhoudsgedeelte.

De positie van een link op de pagina

Een andere factor die de CTR van een link kan beïnvloeden, is de positie van een link op de pagina. Links die zich aan het begin van een artikel bevinden, hebben meer kans om te worden aangeklikt dan links die zich aan het einde bevinden. Bovendien geldt dat hoe meer links er op een pagina staan, des te meer ze met elkaar concurreren om klikken. Dit kan leiden tot een verwatering van de autoriteit die wordt overgedragen aan andere pagina's. Als je bvb een gastartikel schrijft voor iemand anders' blog, is het zeker de moeite waard om lezers te verleiden om op uw links te klikken. Dit vergroot niet alleen de SEO-waarde van de link building, maar leidt ook waardevol verwijzingsverkeer naar uw kant.


5. Bron & Bestemming

Bij linkbuilding zijn er drie bestemmingen waar u deze naartoe kunt verwijzen:

  1. Homepagina
  2. Contact- of bestelpagina's
  3. Pagina’s die je daadwerkelijk nodig hebt om hoog te scoren in Google

Scoor in België met linkbuilding

Wil je in België aan linkbuilding gaan doen, dan zit je goed bij Link Optimizer. Al jaren specialiseren we ons op het vlak van linkbuilding voor Belgische bedrijven en de Belgische markt. Contacteer ons en graag bekijken we samen met jou de mogelijkheden en stippelen we een strategische aanpak uit voor uw linkbuilding in België & de toekomst.

Start nu met linkbuilding